maanantai 15. helmikuuta 2016

Koulukuulumisia

Koulun parissa riittää kyllä vilinää ja vilskettä, kun opiskelen tässä periodissa kuudella eri kurssilla. Hommaa ei siihen nähden ole vielä ollut hirveästi, mutta koputan varmuuden vuoksi puuta. Onneksi yksi kurssi on sellainen, joka suoritetaan vain kirjoittamalla pienoisesseitä kahden viikon välein. Muuten olen korviani myöten täynnä suomea, jota minulla on paljon. Tätä onneksi painottaa yksi luentosarja, josta saan muutaman opintopisteen.

Tänään minulla on Tekstityön tentti, jossa käsitellään oikeinkirjoitussääntöjä ja kielenhuoltoa. Aihe itsessään on todella mielenkiintoinen, ja motivaationi on tätä kurssia varten kohonnut, sillä tiedän, että joudun tulevaisuudessani tarvitsemaan tätä taitoa ja tekemään kielenhuoltoon liittyviä tehtäviä. Tämän kurssin vuoksi suomen kieli sivuaineena ei tunnu enää niin hirveältä, mutta silti suomi tuntuu vielä takkuilevalta ja kyllästyttävältä. Tällä samaisella kurssilla myös työskentelemme yhdessä Turun Sanomien toimittajien kanssa, ja se tuntuu erittäin mielenkiintoiselta.

Olemme myös eräällä toisella suomen kielen kurssilla päätyneet käyttämään sähköistä oppimisympäristöä. Mielestäni tällainen uusi oppimistapa on hyvin hyödyllinen, sillä tulevaisuudessa mitä luultavimmin tullaan siirtymään uusiin ja erilaisiin oppimistapoihin, sähköisiin varmaankin hyvin vahvasti! Olen myös näillä kursseilla oppinut käyttämään tietokonetta muistiinpanojen kirjoittamiseen. Olen huomannut, että se sopii minulle paperisia muistiinpanoja paremmin, koska pystyn keskittymään paremmin. Olen myös tämän vuoden aikana oppinut jo jonkin verran itsestäni oppijana sekä olen oppinut lukemaan tentteihin eri tavalla - se on aika hienoa mielestäni!

Aloitin myös venäjän opiskelun, sillä tarvitsen opintopisteitä kansainvälisyys-opintoihini. Hyppäsin suoraan alkeiskurssi II:lle, sillä alkeiskurssi I ei olisi sopinut aikatauluihini syksyllä (tulisi ihan liian kiire). Olen myös tämän kurssin innostamana liittynyt kieli- ja kulttuuri tandemiin, jossa työskentelen venäläisen opiskelijan kanssa. Hän opettaa minulla venäjää, ja minä hänelle suomea. Aiomme tavata kaksi kertaa viikossa, sillä tahdomme molemmat saada suoritettua tandemin 2 opintopisteen laajuisena. Olen jo innoissani tulevasta, koska saan samalla hyvää kokemusta opettamisesta sekä opin itse samalla venäjää. Ainakin tandem-parini on mukava!

Mitä itse asiassa olen oppinut tämän lukukauden aikana? Olen oppinut itsestäni järjettömästi jo muutamassa kuukaudessa. Olen suhteellisen varma tulevan kandini aiheesta (toki se saattaa muuttua, mutta olen ainakin 95 prosenttisesti varma), tiedän, mitä tahdon opinnoiltani ja tulevaisuudensuunnitelmani vahvistuvat jatkuvasti. Tiedän, mitä tahdon tehdä! Tiedän, miten pääsen tavoitteisiini. Olen ollut myös yllättynyt siitä, että vaikka tänä vuonna saan ihan huikean määrän opintopisteitä, en ole väsynyt. Ehkä tämä opiskelutahti ja varsinkin se, että kaikki työ on vaivanarvoista (koska se suuntaa tulevaisuuteeni!) auttavat minua jaksamaan kaikki kurssit läpi kunnialla. Olen opiskelijana keskiverto, jos arvosanojen perusteella ajatellaan, mutta en enää jaksa kärvistellä "huonon numeron" pelossa. Minä kelpaan näin, pyrin vain parhaimpaan, mihin minä pystyn. Minun parhaani on se, että saan numeroita, jotka kelpaavat eteenpäin pyrkimiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Bloggaaminen ja lukeminen sujuu kaikilta mukavammin, kun kommenttia kirjoittaessa harkitsee kirjoittamaansa. Asiallinen ja rakentava kritiikki on aina sallittua, mutta järjetön haukkuminen, mollaaminen ja asiattomien kommenttien jättäminen ei. Haluaisitko itse kuulla olevasi ruma, lihava tai maailman huonoin bloggaaja? Et varmastikaan. Pidetään kommentointi asiallisena - näin kaikilla on mukavampaa! :)