keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Minä ja Irwin Goodman

 Irwin oli mulle tosi iso juttu lapsuudessani. Normaalit lapset fanittivat vähän erilaisia artisteja, mutta mulle Irwin on yks yhä ehdoton suosikki. Iskän kautta tääkin on mulle ja mun pikkusiskolle kulkeutunut. Enkä osaa sanoa, onko se mitenkään erityinen juttu, mutta kuinka moni muu kuusivuotias luikautti sulavasti Viuhahduksen pyydettäessä? Muistan myös, että keksittiin Paukin kanssa hieno tanssi Häirikkö-kappaleeseen. Tätä postausta tehdessäni kuuntelin Spotifysta Irwiniä ja osasin kyllä miltei joka biisin ja osasin suurinpiirtein meidän kehittelemän tanssinkin. 


Häiris änkee tunkee mahtailee, kuin sika käyttäytyy.
Häiris siellä missä juhlitaan, myös aina näyttäytyy.
Häiris käytöksellään kerää kaiken huomion.
Ja siitä kovan ryyppymaineen saanut Suomi on.

 Muistan, kuinka erään kokoelmalevyn sisällä oli Irwinin minihistoriikki. Luin sitä monet kerrat, jos olimme jonnekin menossa iskän autolla. Muistan yhä, miten sydämeeni sattui lukiessani hänen kuolemastaan ja viimisistä sanoistaan. Irwin on mulle niin tärkeä, etten ole pystynyt katsomaan edes hänestä tehtyä leffaa - en pystyisi katsomaan hänen kuolemaansa, vaikka näyttelijähän siinä vain esittää. Tuntuu varmasti kummalliselta lukea, miten joku Irwin Goodman on voinut tehdä niin suuren vaikutuksen alle kymmenen vuotiaaseen tyttöön. 


Kun onneni vihdoin löysin
Täältä lähde en
Oon kiinni kuin vahvoin köysin
Las Palmasissa
Ei silmien tumma hohde
Miehen hiljaisen
On tunteiden kuumain kohde
Las Palmasissa


 Palaan muistoissani tiettyjen biisien vuoksi tiettyihin hetkiin. Esimerkiksi Suruton nuoruusaika vie minut takaisin iskän autoon, kun olimme matkalla viemään suksia koululle joskus viidennellä tai kuudenella luokalla. Nytkin on niin ihanan nostalgista kuunnella näitä kaikkia kappaleita, joita ala-asteella rakastin. Tai, rakastanhan minä yhä. 

Jos hän isäänsä tulee vain varttuessaan,

tulee oikea missien missi.
Silti nurkissa jätkät ei hiippailekaan,


tulen estämään sen se on vissi.
Minä nuorena hiivin noilla öisillä teillä,

mutta pojat se ei onnistu meillä

 Ja vaikka Irwinillä ei mitään erityisen erikoista musiikkia olekaan, kehoitan silti jokaista kuuntelemaan muutamia biisejä häneltä. Kaikkihan tietävät Rentun ruusun ja Haistakaa paska koko valtiovallan? Kuinka moni tietää kappaleen nimeltään Ostoskeskus ja krouvi? Ehkei moni, mutta kannattaisi. Jos ei halua vakavana kuunnella musiikkia niin Irwin on vastauksenne. Irwin vain on yksinkertaisesti paras.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Bloggaaminen ja lukeminen sujuu kaikilta mukavammin, kun kommenttia kirjoittaessa harkitsee kirjoittamaansa. Asiallinen ja rakentava kritiikki on aina sallittua, mutta järjetön haukkuminen, mollaaminen ja asiattomien kommenttien jättäminen ei. Haluaisitko itse kuulla olevasi ruma, lihava tai maailman huonoin bloggaaja? Et varmastikaan. Pidetään kommentointi asiallisena - näin kaikilla on mukavampaa! :)