keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Iho ja itsetunto

 Iho vaikuttaa mulla ainakin todella paljon itsetuntooni. Tällä hetkellä mun itsetunto on aika nollissa juurikin ihoni vuoksi. Tiedän, etten saisi valittaa, sillä monella on todella paha akne, joka aiheuttaa paljon kipua ja huonoa itsetuntoa, mutta eri ihmiset reagoivat omien kasvojensa ja kehojensa muutoksiin eri tavoin. Pyydän anteeksi, jos jotakuta tämä postaus loukkaa jotakuta, jolle oma iho on arka paikka - se on minullekin, vaikka se voisi olla paljon paljon pahemmassa kunnossa. 

  Viime aikoina ihoni on voinut huonosti. On ollut kirjoituksia, lukion loppuun suorittamista ja nyt pääsykokeita. Olen ikuinen stressaaja ja kroppani reagoi mukana stressiärsykkeisiin. Muutama kuukausi sitten leukaani ilmestyi aivan järkyttämä rykelmä erilaisia näppylöitä. Ajattelin, että kyllä ne siitä häipyvät yhtä nopeasti kuin olivat tulleetkin. No, eivätpä ole tähän päivään mennessä hävinneet. Olen kokeillut ruokavalion muuttamista, liikuntaa, ulkoilua, hyvää ja huolellista ihonhoitoa, mutta ei. Alan stressaantumaan entistä enemmän ihoni kunnosta, sillä lakkiaiset lähestyvät. Ja, pinnallistahan se on, mutta haluan näyttää mahdollisimman hyvältä yhtenä elämäni tärkeimpänä päivänä. 

 Itsetuntoni tosiaan matelee tällä hetkellä pohjamudissa, koska häpeän ihoani. Tällä hetkellä myös näppylöiden alle on päässyt verta, eikä sitä mustaa läikkää peitä edes meikki. Tuntuu nololta ja rumalta kävellä edes kaupassa, sillä läikkä näyttää aivan järjettömän tyhmältä. Olo on ruttoinen. 

 Miksikö pienet näppylät alentavat itsetuntoani? No siksi, koska olen niin kauan kuin muistan kärsinyt vain satunnaisesti pienistä näppylöistä. Viime kesänä (alla kuva) minulla oli upea iho. Finnitön ja sileä, mutta nyt... Otsaan on alkanut ilmestyä finnejä leuan lisäksi. Itsetuntoni ei ole hyvä muutenkaan, sillä en ole ollut moneen moneen vuoteen tyytyväinen kroppaani, kasvoihini enkä saavutuksiini. Kesällä minulla oli edes yksi ilonaihe, ihoni, mutta nyt sekin on minulta viety.

sweden 039 PicMonkey Collage

 Alle pistin myös muutaman huonon web-kameralla otetun kuvan meikittömästä nassustani. Ja selvästihän nuo tummat kohdat näkyvät. Tiedän, että tilanne ei ole paha, mutta itseäni harmittaa. Tuntuu joka päivä kamalalta katsoa peiliin, sillä omat kasvoni oikeastaan ensimmäistä kertaa ällöttävät minua. Eivät kokonaisuudessaan, vaan juurikin nuo epäpuhtaudet. Tuntuu ikävältä valittaa näinkin pienestä asiasta, mutta tällä hetkellä ihoni on murheenkryynini. Tällä hetkellä paino ja selluliitti eivät ole ongelma - haluan vain ihoni kuntoon. 

Ps. Muistakaas kysellä täällä!

4 kommenttia:

  1. Muistin taas tulla tsekkailemaan sun blogia ja tää teksti on kyl niin samaistuttavissa! Loppupeleissä vaikka on ongelmakohtia kropassa, niin itekki koen että eniten omaan itsetuntoon vaikuttaa kasvojen ihon kunto. :o Vaikka ois osannu valita omaa silmää miellyttävän asun, hiuksetki menis ihan kivasti ni silti voi muutamat finnit pilata koko fiiliksen oman ulkonäön suhteen ihan totaalisesti. Se on ihan järjetöntä, mut sillä vaan ON valitettavan iso vaikutus siihen kuin itsevarma olemus on D: En muista mun bloggertilin salasanaa mut Marihan se täällä. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Asu voi olla hyvä, hiukset hyvin mut iho voi oikeesti pilata fiiliksen ihan täysin :( Harmittaa!!

      Poista
  2. Eksyin sun blogiin Facebookin kautta ja samastuin aika vahvasti sun kirjotukseen! Oon ite nyt taistellu mun aknen kanssa n.8 vuotta ja todellakin tiedän, miten ne ihon epäpuhtaudet voi pilata itsetunnon.

    Ootko käyny ihotautilääkärillä? Itse sain suuren avun kun kävin YTHS:llä ja mulle määrättiin 2 erilaista voidetta sekä uudet e-pillerit. Kannattaa käydä mahdollisimman pikaseen juttusilla, ettei ihoon ala muodostua paljon arpia/näppyjä (kuten meitsillä, mää olin tyhmä enkä heti menny lääkärille :D). Ihan varmasti sullekkin löytyy jokin keino, jolla iho rauhoittuu :)

    Äläkä anna muutaman hassun näpyn pilata fiilistäs! Never!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva Veera, että kommentoit! :) En oo käynyt ihotautilääkärillä VIELÄ, koska tuntuu että "koko ajan on muka tekemistä" :D Sinne tarttis ja olis suunnitelmissa kuitenkin mennä, ehkä sitä on vain tullut vähäteltyä oman ihon ongelmia. Itse luulen, että mun ihon kunto on riippuvainen siitä, millainen stressitaso mulla on. Kaikki nää näppylät ilmesty heti, kun ylppärit alko kolmantena vuonna, ja nyt taas ne ovat pikkuhiljaa vaalentumassa ja lähtemässä pois.

      Poista

Bloggaaminen ja lukeminen sujuu kaikilta mukavammin, kun kommenttia kirjoittaessa harkitsee kirjoittamaansa. Asiallinen ja rakentava kritiikki on aina sallittua, mutta järjetön haukkuminen, mollaaminen ja asiattomien kommenttien jättäminen ei. Haluaisitko itse kuulla olevasi ruma, lihava tai maailman huonoin bloggaaja? Et varmastikaan. Pidetään kommentointi asiallisena - näin kaikilla on mukavampaa! :)