torstai 12. toukokuuta 2016

Toinen opiskeluvuosi pian pulkassa

Toisen opiskeluvuoden osalta homma alkaa olla pulkassa. Menin kuitenkin varaamaan itselleni vielä toukokuun lopulle tentin, jotta saan vielä vähän tekemistä ennen kesää. Nyt meinaan tylsistyä kuoliaaksi. Ja taidan myös kesällä tylsistyä, sillä en varmaan tule taaskaan saamaan kesätöitä mistään. Siksi olen säästellyt muutamaa kurssia kesää varten, jotta Kela saa myös vastinetta niille antamilleen opintotuille.

Oltiin 5.5 jälleen Muusan ja Promen kanssa mökkireissulla ja oli jälleen kyllä ihan mahtavaa. Kaikki murheet ja muut unohtuvat, kun hoilataan yhdessä keskiyöllä nuotion ympärillä Euroviisukappaleita ja katsellaan tähtiä. Alla on tästä ihanasta maisemasta myös teille kuva! Instagramista löytyy siis @emiliasantra


Tämän postauksen tarkoituksena on kuitenkin availla fiiliksiä tästä toisesta opintovuodesta. Onhan tässä tekemistä ollut, sen myönnän. Muutaman kerran olen melkein repinyt hiuksia ja mennyt lattialle kiukuttelemaan, mutta kyllä tästä selvittiin. Kauhulla ajattelin syksyllä, että miten ikinä voin tulla selviämään suomen kielen perusopinnoista. Tässä sitä kuitenkin ollaan, niistä selvittiin. Viimeisen kurssin arvosanaa odotellaan vielä ja sitten voin mennä hakemaan perusopinnoista kokonaisuusmerkinnän. Sitä odotan jo aika innolla! Kyllä suomi on silti minulle aika hankalaa ja pakkopullaa, mutta kyllä se siinä sivussa menee. Onneksi on ollut Juulia mukana koko ajan, ja oonkin Juulialle hirveän kiitollinen, että hän on auttanut mua. En usko, että oisin oikeesti välttämättä päässyt kaikista tenteistä läpi ellen olisi voinut kysyä Juulialta tyhmiä kysymyksiä.

Kotimaisen kirjallisuudenkin kanssa on mennyt aika mukavasti. Olen löytänyt ne jutut, jotka kiinnostavat minua. Tuntuu, että ymmärtäisin myös paremmin kokonaisuuksia ja ylipäätään kirjallisuutta. Tämä on ollut ihan järjettömän ihanaa huomata, koska kirjallisuuden opiskelu ei ole oikeasti mitään lastenleikkiä. Ainakaan minun mielestäni! Ensi viikolla alkaa myös ilmoittautuminen kandiryhmiin - odotan ylipäätään koko kandivuotta innoissani!

Kandikokonaisuus hahmottuu kyllä jo selkeästi. Toki täytyy tehdä itse tutkielma, mutta olen saamassa ehdottomasti hyvän määrän opintopisteitä. Kansainvälisyysopintoja puuttuu vielä, mutta saan nekin suoritettua helposti ensi vuoden aikana. Kasvatustieteitä opiskelin vain yhden kurssin tänä lukuvuonna, mutta heti ensi lukuvuonna aion suorittaa loppuun rästissä olevat kurssit perusopinnoista. Onneksi ei ole enää kuin pari jäljellä! Näitä kasvatustieteitä olen opiskellut nimenomaan siis pedagogisia ajatellen, joiden aika saattaa hyvällä tuurilla olla minun kohdallani neljäntenä vuonna.

Tuntuu tosi ihmeelliseltä, että kohta on toinen vuosi jo ohi. Vastahan mä tulin yliopistoon... Nyt oon jo niin pitkällä. Siis siinä mielessä, että olen saanut sen suomenkin sivuaineekseni. Enää puuttuu sitten kasvatustieteisiin liittyviä kokonaisuuksia, mutta kaikki aikanaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Bloggaaminen ja lukeminen sujuu kaikilta mukavammin, kun kommenttia kirjoittaessa harkitsee kirjoittamaansa. Asiallinen ja rakentava kritiikki on aina sallittua, mutta järjetön haukkuminen, mollaaminen ja asiattomien kommenttien jättäminen ei. Haluaisitko itse kuulla olevasi ruma, lihava tai maailman huonoin bloggaaja? Et varmastikaan. Pidetään kommentointi asiallisena - näin kaikilla on mukavampaa! :)